fredag 5 augusti 2011

Förra helgens fynd

Förra helgen var vi utanför Vadstena i släktens sommarstuga. Det är ett fattighus vid en liten kyrka som ligger med underbar utsikt både in mot staden, över fält och ner mot vattnet. Svalorna flyger runt ens huvud när man äter frukost ute i det gröna, det är helt tyst, och krusbären hade mognat och smakade barndom. Köket där är så mysigt, och över bänken är det några öppna hyllplan med torrvaror och flera burkar. Där började mitt burkbehov göra sig påmind. Vi körde under lördagen mot Omberg för att besöka mina favorit loppisar och hittade till min stora glädje även några nya. En av dem låg i ett fint gult hus där köksprylar var i det gamla köket osv. Där hittade jag många fina saker, med mig hem tog jag tre burkar. Den stora, och finaste var denna blå med många repor på sidorna och jag älskar den verkligen... Under loppisturen hittade vi ett litet fint trädgårdscafé som en underbart trevlig familj hade. Hela familjen hjälpte till att vispa grädde, bära ut brickor och att ta betalt. Saften var god och pangkakorna (som jag alltid kallat det) var helt ljuvliga. Den hemmagjorda sylten skulle jag bett om receptet på för den var magisk.





1 kommentar: