torsdag 19 april 2012

Kliande hud

Sedan i fredags har huden kliat mer och mer. Det började med magen, som ju kliat länge pga bristningar, och benen men har sedan blivit fötter, armar och huvud. Igår var det olidligt och dessutom har Leos rörelser varit mindre starka och inte så många de senaste dagarna. Vi kontaktade BB Sthlm för att få råd. De sa "kom in direkt" och det gjorde vi. Jag fick först lämna massor av olika blodprov, höll på att svimma under tiden. Men 2,5 h sömn och totalhysteriskt kli och för lite matintag var ingen bra grund för blodprov. Sen fick vi gå till BB avdelningen. Oj så trevligt det var där! Massor av personal som hälsade glatt, jättefina lokaler och de flesta andra patienter var så trevliga. Blivande mammor med uppenbara smärtor som skojjade och nyblivna mammor som med lysande ögon sa "snart är ni här". När vi fick komma in i undersökningsrummet fick jag en ctg på magen.
Såhär fint var deras väntrum. Grönt är temat och i taket är det träd... rätt dålig bild men kändes inte som att jag kunde gå runt och fota när det var folk där.

Att få ligga där och höra hans hjärta i 30 minuter var ljuvligt! Det slår så starkt och fint. Jag låg där och försökte låta bli att kliva och tyckte att vattnet kunde passa på att gå och förlossningen starta så att jag slapp åka hem utan bebis. Alla provernas resultat var bra, gallprovet var de tvungna att vänta på då det skulle skickas till huddinge men de skulle ringa idag innan lunch. Om det var dåligt så skulle de sätta igång förlossningen. Fick medicin mot klådan och sen åkte vi hemåt. Jag var så hungrig och trött så att jag mellanlandade i vår lägenhet i Bromma för att sova i tre timmar innan jag orkade ta mig ändå hem.

Väl hemma läste jag innehållsförteckningen på medicinen, och vad ser jag... Jo att det innehåller krospovidon. Fast jag är allergisk mot povidon. Blev orolig, kan jag verkligen äta detta? Som tur är har jag världens bästa apotekare till vän. Hon kollade genast upp hur de olika substanserna är uppbyggda, för det är inte samma sak. Men nej, det skulle jag absolut inte stoppa i mig! Så min glädje inför att slippa klådan över natten försvann.

Jag väntar nu på att de ska ringa från BB för att ge mig svaret på provet igår samt för att få en ny medicin. Samma medicin i en mindre storlek är nämligen utan kospovidon så det borde de kunna skriva ut!

När jag kliar på huden blir det som små blåsor. Det ser ut såhär idag på min armbåge. Som små små ljusa blåsor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar