lördag 10 december 2011

Årets julgran!


Är så glad. För i år har vi tokfuskat och redan idag köpt gran. Min blivande svärmor var hur gullig som helst och hittade en super söt julgransfot till oss på Myrorna. Och idag hämtade vi den. Jag trodde att det skulle vara en sån där stor platsblaffa men icke. Den var en enkel, klassisk liten späd sak. Vi passade på att äta gröt och fika med saffransbullar (inte lussebullar) som vi köpte på Bondens egen Marknad på söder. Det är där svärmor bor och det var så mysig julstämning i stan idag.

Sen åkte vi till Bauhaus för att försöka hitta en passande gran. Vi ville inte ha en för stor i vår lilla etta men föll pladask för denna breda fina kungsgran. De har en drive där de kostar 200 kr och så får man tillbaka 100 kr när man handlar hos dem efter jul. Och så mycket som vi handlar där så kanske vi köpt granen för en hundring. Topp topp. Julgransmattan är ett gammalt loppisfynd från 50-lappens loppis utanför Vadstena, en favorit. Granen står nu i hörnet där bebisens säng ska stå. Känns fint att pynta det hörnet extra fint i år. 


Och nu har jag gått igenom och lagt upp allt julgranspynt inför påklädningen. Det är många fina minnen som kommer tillbaka när man ser dem. Mycket är köpt i Danmark från tiden då jag bodde i Malmö. De är så bra på julpynt där och att vara i Köpenhamn innan jul är en dröm, eller mardröm om man är fattig student. (överdriver liiite) Vill man få en liten glimt kan man besöka Illums Bolighus i Stockholm, om man bor närmare Sthlm än Köpenhamn. Med varning för habegär! 


Hos mig är det en ganska dov färgskala som gäller, jag har några röda kulor som kanske får följa med upp, vi får se... Jag älskar strutar, lite "ovanliga" färger och fåglar. Skulle nog kunna ha en hel gran med bara fina fåglar i tror jag. Drömmer om ett stort hus framöver i livet där jag kan ha 3 - 6 granar. Det vore så härligt. Japp, lite jultokig är jag nog... Då skulle en gran helt kläs med barnens pynt så som sneda smällkarameller och så skulle de andra bli hysteriskt stajlade av mig och Peter.

Den fina kartongen till kulor kommer därifrån, Illums Bolighus i Köpenhamn, och många av de fina kulorna. Jag har också försökt köpa julpynt från de olika länderna jag besökt genom åren, den blå och vita kulan som man kan skymta kommer från Holland. 


Återkommer senare med resultatet, först ska jag dricka glögg och äta pepparkaka med mitt hjärta.



3 kommentarer:

  1. Antar att det är en plast eftersom ni har den uppe redan nu, men den ser verkligen äkta ut :)

    Undrar om man har plats för en gran?
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Den är riktig! Så levande som en gran kan bli. Men kommer ju fira hos mamma och pappa så då blir det en ny gran hos dem. :)

    SvaraRadera
  3. Det blir mera personlig med egen gjorda julkort, och så är det roligt att pyssla!

    Tomten med skägget stämpeln finns på panduro :)

    SvaraRadera