fredag 9 december 2011

Test: Prisskillnad Bebissaker Nytt/ Blocket

När man väntar barn börjar det gå upp för en att det är många nya produkter som man måste köpa och vad man egentligen behöver kan ju diskuteras. Plus tog upp detta sist. Inget nytt egentligen men det fick mig att börja tänka på vad man egentligen behöver och vad det egentligen kostar.

Själv är jag en riktig Blocket tjej (om någon missat det) och älskar loppisar och att återvinna. Så nu när vi ska inte bara bli med bebis utan även bli med en massa nya saker så undrar jag vad kan man köpa i andra hand? Jag gjorde därför en undersökning där jag satte mig ner och hittade en lista på en mängd produkter, många visste jag inte ens att de fanns trots att jag anser mig ha ganska bra koll. Jag tog bort det jag inte trodde mig faktiskt behöva och då hade listan 49 olika produkter och listan är inte komplett. Jag gick sedan in på Babylands hemsida och tog deras billigast produkter. Det som de inte hade sökte jag upp på andra företag men de hade det mesta.  Därefter kollade jag på Blocket. Jag sökte i Stockholm, som i snitt ofta är dyrare än resten av landet. Jag letade här inte upp det billigaste då utbudet är enormt men jag försökte hitta alla produkterna. Om jag tyckte att de var slitna eller sunkiga ratade jag dem, det var bara det i fint skick som fick komma med på listan. Problemet med att allt inte finns på Blocket löste jag genom att då räkna med att man köpte det nytt för samma pris som i "köpa nytt" kategorin.

Slutsatser
Pris:
Köpa allt nytt, och bara det billigaste: 22150 kr
Köpa begagnat: 7370 kr      

Kvalitet:
Självklart känns det kanske säkrast att köpa nytt men i många fall fick jag "dyrare" produkter på Blocket för minipris. I detta fallet valde jag inte exakt den vagnen som jag själv drömt om osv men tog ändå produkter som jag skulle ha kunnat använda. Går man upp något i pris på Blocket kan man garanterat få "finare" produkter än dem som jag i detta fallet "köpte nytt". Och för en tredjedel av priset.

Ett tips till de som inte känner sig bekväma med detta: kolla om ni har vänner eller släktingar som ni kan köpa av. Det känns oftast inte lika jobbigt som främlingar.

Återvinning är hållbart, inte bara för naturen utan även för plånboken!

4 kommentarer:

  1. Vissa saker vill man nog köpa nytt, men jag ska kika på både blocket och tradera. En säng har min mormor o morfar på vinden, som tydligen alla sovit i, men den funkar fortfarande :) Vagn blir till att önska sig i 25års present, hoppas bara att plutten håller sig inne till efter födelsedagen. Sen är det bilbarnstol.. Jag har ingen bil, men en sån behövs ju när man hyr bil och grejer. Fast man kanske kan hyra bilbarnstolar också?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vi köpte väldigt lite tills sonen kom. Säng (som inte är används någonting, go samsovning), vagn, skötdel att ha på tvättmaskin och en amningskudde. Har fyllt på med lånad babysitter (Som han inte gillar), bilbarnstol och ett babygym som han efter 3 månader inte alls roas av för att han vänder sig på stolparna.
    Tiden går så fort och alla dom här gerjerna som finns att köpa som bara är för en kort tid är ju jätte bra om man kan hitta begagnat och billigare.

    SvaraRadera
  3. Sprallan: Släktsäng är verkligen det finaste! Vad bra att de kunnat spara det. Vi ska också önska oss en vagn av bådas föräldrar tillsammans. Men vi får se. Bilbarnstol ska man försöka köpa ny, för det är som en cykelhjälm: man kan inte alltid se om de är trasiga inuti. Man kan hyra men vi kommer nog köpa.

    Hanna: Då min kära man gärna rullar och lägger sig på mig och är rätt tung så känns det säkrast att kunna lägga bebisen i en säng brevid. Men vill gärna ha en som man kan öppna sidan på, mot vår säng, så att han ligger bredvid mig. Men jag tror att vi kör som ni och inte köper så mycket innan.

    Listan på allt jag räknade med kommer upp snart. Många som frågat efter den. :)

    SvaraRadera
  4. Viktigast är ju att man gör det man är trygg med (=

    SvaraRadera