fredag 9 december 2011

Önskelistan

Snart är det julafton och snön har äntligen kommit. Sitter hemma i sängen och äter kola och praliner. Lyxigt värre. Fick en ask Aladdin av mamma och pappa efter ultraljudet som nu behövdes.

Funderar över önskelistor. När man var liten var det super viktigt! Jag skrev den i god tid och satte upp den på kylskåpet och hade rangordnat alla önskningar. Det brukade se ut såhär:

1, en häst
2, en hund
3, en katt
4, en kanin

Senare kom listor med ting där det alltid stod med inköpsplats och pris:

kamera x, onoff, 1200 kr
klänning y, hm, 300 kr
bok z, bokus 149 kr

I år har jag skrivit en men inte ens skickat den till någon som jag kan tänkas få en klapp av. Lite onödigt att formulera en alls i så fall kanske. Men jag har landat i att det finaste är när folk hittar presenter som de VILL ge och inte nått som de måste ge. Tycker att lyhördheten och uppfinningsrikedomen är själva poängen. Omtanken. Och att köpa julklappar de sista dagarna i panik har aldrig varit min grej. Jag hittar saker under årets gång och har sällan sista minuten stress. Jag har redan valt inslagspapper och det är bara älsklingens klappar som inte är klara. En rutin som jag är mycket stolt över.

Men årets lista då? Ja, det är kul att skriva önskelistor! Jag vill ha det här:

Till köket:
Ostkupa
Vitlökspress
Brödkavel
Bestick
Kakel

Till andra delar av hemmet: 
Vita lakan till 180 cm säng, helst ett med resår som finns på Ikea
Badkar (ja man får drömma)
Att få lagat persiennen i vardagsrummet

Till bebisen och bebistiden:
Fotografering av magen och oss professionellt.
Barnvagn (vi tänker oss en begagnad men farfar säger nej till det, hans barnbarn ska minsann ha en ny vagn...)
Sov-, gravid-, amningskudde. Helst utan barnfigurer på.
Barnsäng och sänglinne i vitt/ fint mönster.

Till mig:
Drömkameran
Mysig tid med familjen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar