torsdag 8 december 2011

Varför anses vitt tråkigt?

När jag packar upp allt mitt julpynt märker jag att det håller samma färgtema som resten av mitt hem: vitt. Självklart finns rött, guld, grönt och andra färger men det är det vita som mitt hjärta bankar lite extra för. Och det är ett återkommande tema i livet: vita väggar, vit katt, vit dator, mobil och köksluckor. Vita sängkläder och nu längtar jag efter en vit soffa. Blir ofta förvånad över inredare och andra som kommenterar vitt med "det är tråkigt och opersonligt". För mig är det ljus, glädje och en bra grund för att lyfta fram konst och textilier. Vår rödbruna bänkskiva hade inte varit så häftig om de inte varit omgivna av vitt vitt och vitt. Exempelvis. Sen älskar jag andra färger också, svart, grått turkost och lila ligger extra varmt om hjärtat. Men vitt är faktiskt finast. För vad klår en snöflinga, ett ulligt moln på himlen eller en lammunge?
Jag står fast vid min ljusterapi. Vitt it is! 

Men sen så kollar man på barnvagnar och inser att i vissa fall kanske vitt får stå åt sidan för en "roligare" färg. För hur praktiskt är det med vit barnvagn? Lika praktiskt som vit bil och vita vinterskor: inte. Men barnsängen vet jag vad den ska vara i för färg... ne, ni behöver inte gissa. Den här skulle gärna få flytta in hos mig om några månader:


Sängen är från Danska märket Sebra. Kan köpas på jollyroom bland annat. Men 6200 kr (på rea) för en barnsäng känns faktiskt som mycket mer än vi kommer lägga. Men drömma får man väll?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar