onsdag 14 mars 2012

Tips till gravida

Det är mycket som förändras när man är gravid. Några tips till mig själv inför nästa graviditet och andra som väntar barn kommer här.

Järntabletter och vitaminer - de hjälper mot tröttheten.

Amningskudde - underbar att ha som stöd när man sitter, sover, vilar eller bara har datorn i knät.

Nozoil - smörj nästan med det för att slippa näsblod och irritation.

Weledas havandeskapsolja - ha bredvid sängen och smörj magen och benen och höften varje kväll.

Skriv dagbok - jag skriver nu veckodagbok och önskar redan att jag skrivit varje dag i boken jag ju faktiskt köpt för det ändamålet. Man glömmer så fort.

Mjuk bh att sova i - om man har stor byst, som jag, från början blir den enorm.

Läs dessa två böcker av Gudrun Abascal: Att föda och Att möta förlossningssmärtan.

Våga berätta för mannen och omgivningen hur jävla trött du är och hur ont det gör, om det är så. Du behöver inte vara duktig flicka nu. Märk vilka som ger dig stöd och luta dig mot dem. Strunta i vad de andra tycker - de vet ju faktiskt inte hur det känns. De tror bara att de vet. (detta är min viktigaste lärdom och jag tycker att det är så svårt att följa det rådet själv)

Ha allt klart i god tid inför förlossningen och livet med småbarn, man blir tung i slutet och orkar inte gå i butiker och kolla i flera timmar då. Skönt att vara redo tidigt så att man slipper dubbel panik om barnet bestämmer sig för att komma tidigt. Dessutom trevligare för ekonomin att sprida ut inköpen under några månader än att köpa allt i slutet. Vissa tycker ju att det är läskigt att "ta ut" något i förskott och vill inte köpa saker för tidigt och det respekterar jag verkligen. Men för mig var detta det bästa sättet.


Två av mina favoriter!

1 kommentar:

  1. Bra tips! Det där med att berätta hur trött man var, det var svårt för mig. Ingen tog mig på allvar heller eftersom jag knappt gick upp. Hur jobbigt kunde det vara liksom?
    Den där näsoljan ska jag kolla upp!

    SvaraRadera